Destinasjonsnettverket Visit Hitra & Frøya
Samtidig har vi også erfart at når vi er synlige nasjonalt og internasjonalt på messer, stands og møter, så reiser vi alltid en fra hver kommune og selger samme produkt. Da dobler vi både arbeid og kostnader, og vi ønsker heller å være representert gjennom nettverket. De tilreisende ser ikke kommunegrensene slik vi kjenner dem, og de bør heller ikke være så synlige utad.
Reiselivet i Norge er organisert med landsdelsselskap som samarbeider med de ulike destinasjonsselskapene. For vår region er dette Trøndelag reiseliv. De er også tydelige på at vi trenger å organisere oss i større grad enn i dag, dette for å være aktuelle samarbeidspartnere inn mot både de og større organisasjoner som Visit Norway og Innovasjon Norge.
Nettverket er også et godt utgangspunkt for sertifiseringer innenfor bærekraftig reiseliv. Globale og nasjonale mål, som FNs bærekraftmål og de nasjonale klimamålene, krever omfattende tiltak både i næringsliv og offentlig sektor.
Den nasjonale reiselivsstrategien «Sterke inntrykk med små avtrykk» tydeliggjør bærekraft som et verdigrunnlag og konkret mål for utviklingen i norsk reiseliv. Målet med "Merket for bærekraftig reisemål" er å tilrettelegge for at destinasjonsselskap, kommune og andre som utgjør destinasjonsledelsen på et reisemål, sammen kan planlegge, iverksette, måle, forbedre og formidle den jobben de gjør for et mer bærekraftig reiseliv. Det er foreløpig frivillig å gjennomføre denne sertifiseringen, men vi ser at vi må jobbe mer strategisk med bærekraft om vi skal klare å posisjonere oss i det internasjonale markedet. Turistene er mer miljøbevisste nå enn før, og setter tydelige krav til reisene sine. Arbeidet om å få merket bærekraftig reiselivsdestinasjon er ressurskrevende både i tid og penger, og det er derfor viktig med en stabil destinasjonsledelse i forkant av et slikt arbeid. Det vil fremdeles være behov for en koordinator fra hver kommune, som bidrar inn i nettverket. Begge reiselivsforum vil opprettholdes og ivaretas slik de er i dag. Nettverket gir oss mulighet til å tenke enda større og ivareta eksterne samarbeidspartnere på en bedre måte. Nettverket vil også bidra til å nå målsetningene i Hitra kommunes plan for attraktivitet og verdiskapning.
Destinasjonsnettverket
Visit Hitra og Frøya ledes som et prosjekt av Smaker fra Øyriket AS. Smaker fra Øyriket er et bedriftssamarbeid av lokalmatprodusenter fra Hitra og Frøya. Bedriften har i dag 9 medlemsbedrifter. Selskapet eies av DalPro Holding AS, som igjen eies av Hitra kommune og Frøya kommune. Smaker fra Øyriket har en skalerbar forretningsmodell og har god erfaring i å lede samarbeidsprosjekter. Daglig leder i Smaker fra Øyriket vil være prosjektleder. Vi ser mange synergier mellom lokal matproduksjon og reiseliv. Det er også en trend at mange satser større på matopplevelser i reiselivssammenheng. Etter endt prosjektperiode på 3 år vil vi vurdere om vi skal starte Visit Frøya og Hitra som eget selskap, eller om det skal fortsette å være en del av Smaker fra Øyriket.
Prosjektoppgaver:
- Destinasjonsnettverk – lede samarbeidet for reiselivet på Hitra og Frøya.
- Jobbe med fellesaktiviteter i samarbeid med begge reiselivsforumene som Øyliv brosjyren, markedskampanjer og visningsturer. Øyliv brosjyren designes av prosjektleder. Denne vil gjøres om til å være en helårsbrosjyre. For 2024 må den være klar før Ski-VM i Trondheim.
- Delta på NTW – Norwegian Travel Workshop.
- Arrangerer årlig møteplass for reiselivsforumene på begge øyene. En kick-off før sesongstart.
- Lete etter mulige samarbeidsprosjekter og tilskuddsmidler som vil gagne næringen.
Målsetninger:
- Arrangere NTW på Frøya og Hitra
- Bli et bærekraftig reisemål
- Bli en foretrukken reiselivsdestinasjon i Trøndelag
- Være en sentral samarbeidspartner inn mot Trøndelag Reiseliv og Visit Norway
Første møte i Visit Hitra & Frøya er teamsmøte mandag 20.januar kl 10-11. Agenda denne samlingen er øylivsbrosjyren, kostnadsmodell og deltagelse NTV. Ønsker du å delta kan du sende på meg en mail så videresender jeg link.