Grazing Table
Hitra Reiselivsforum

Kick-off i Destinasjonsnettverket Visit Hitra og Frøya

14. mai | Tekst : Hege Anita Scheie
Onsdag denne uken møtte reiselivet på Hitra og Frøya til en KICK-OFF for destinasjonsnettverket Visit Hitra og Frøya.

Dette var den første fysiske samlingen for Visit Hitra og Frøya. 25 stk møtte til Grazing table med Smaker fra Øyriket. Grazing table, eller beitebord på norsk, bestod av akevittlaks og frøyaflak fra Garnvik AS, chorizo fra Dalpro gårdsmat, grotteost og Hitra blå fra Hitra Gårdsmat, honning fra Nordheim Gård, kryddersmør med ramsløkkrydder fra Hitras Krydderi og annet smakfult tilbehør. Dette var virkelig en høydare av ett måltid, og anbefales på det sterkeste. 


Grazin table
På agendaen var status, hva har skjedd så langt? Sandra Bergsnev forteller at hun har som mål å arrangere NTW i Frøya Storhall. Norwegian Travel Workshop (NTW) er den største årlige samlingen av norske reiselivsbedrifter, og tiltrekker seg deltakere fra hele verden. Å være vertskap for en så viktig begivenhet for norsk reiseliv vil gi Øyregionen en unik mulighet til å presentere seg for en global reiselivsbransje. Som vertskap vil vi sammen med regionen ha muligheten til å vise frem vår kultur, historie og natur. Øyregionen er også blitt en viktig turistdestinasjon for kulinariske opplevelser basert på lokalmat. Arrangementet gir regionen en mulighet til å tiltrekke flere internasjonale turister og øke synligheten til regionen som attraktiv opplevelsesregion. For å arrangere NTW må vi ha endel på plass, som for eksempel bærekraftig reiselivsdestinasjon. Der er vi ikke i mål med enda, så dermed utsettes søknaden foreløpig. 


Øyliv er produsert og delt ut flere plasser som på ulike flyplasser, butikker og handelsstand, ski-VM etc. Det skal trykkes opp flere eksemplarer da det er flere aktører som har meldt seg på. 


Trøndelag reiseliv deltok på teams med informasjon om hva de kan bistå reiselivet med. De ønsker innspill fra bransjen på hva de trenger. 

 

Kick-offen ble avsluttet med workshop om samarbeid. Flere gode innspill ble delt her, og det ble enighet om at vi må møtes om ikke så lenge for å bli bedre kjent og vite mer om hva andre aktører tilbyr og er gode på. På denne måten kan reiselivet samarbeide bedre for å gi kunden den beste opplevelsen når de tar turen til Hitra og Frøya.